heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Snabb genomgång av en flatlocksöm

Publicerad 2015-02-11 14:45:00 i Allmänt, Mina gratis mönster, virkat & sytt,

En flatlocksöm göra på Overlockmaskinen, Det blir lite som en täcksöm du kan göra med din overlock. 
Det du gör är att du lägger tyget aviga mot aviga, sen syr du utmed kanten som vanligt.
 


Dra sedan isär tyget, då viker sig sömmen åt sidan och lägger sig platt.
 

på baksidan får sömmen som breda stygn
 


Så ser alltså en flatlocksöm ut.
 
Flatlocksömen gör du med 1 nål (jag använder den vänstra och låter den högra nålen sitta kvar oträdd) 
För inställningar så måste man testa sig fram,  men det vanligaste är att man sätter 0-0,5 på trådspänningen för nålen
(det reglaget längs till vänster på maskinen) sen det tredje reglaget näst längst ut till höger (som går till den övre gripartråden) låter du vara som vid vanlig OL sömnad på jersey, sista reglaget längst till höger ökar du spänningen på något, jag har tex min på 8:a vid flatlocksöm, den står vanligtvis på 5,5.  
 
 
 
på min maskin (Husqvarna Viking Huskylock s15) så  ser inställningarna ut så här: 


 
Det va en intensivkurs i flatlock :) har du några frågor är det bara hojta till
 
/Jen
 

 

Kommentarer

Postat av: Alexsandra

Publicerad 2015-06-05 20:42:59

Kan du inte visa lite fler sömmar+ inställningar i bloggen på bild. Nyss köpt mig en s15 och försöker lära mig!

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-11 22:45:35

Tack för en beskrivande blogg. Nu vet jag hur jag skall göra. Är nybörjare på OL maskiner. Låter du kniven vara nerfälld?

Postat av: Pernilla

Publicerad 2016-04-23 21:17:02

Hej. Jag undrar kan man sy flatlocksömmen mitt på ett tyg alltså inte på en kant ?? Nybörjare och har samma maskin, förmätet går väl inte att sy en coversöm?? Den med två raksömmar och coverstich baksidan?? Mvh Pernilla

Postat av: Hanna

Publicerad 2020-01-31 10:49:11

Hej! Vet att det här kommer långt efter, men jag undrar också (liksom Alexsandra ovan) om du kan visa fler sömmar och inställningar som du använder och rekommenderar? :) Har precis fått en Huskylock s15 och har svårt att hitta information om vilka sömmar man använder var :) Allt gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela