Jag håller på å piffar upp min gamla bugga cam och nåt som verkligen behövde en åtgärd var swivelhjulen.
Jag surfade runt på nätet för att kolla hur man ska göra, men hittade absolut ingen lösning på problemet. så det blev till att sätta sig ner och fundera hur jag kunde lösa problemet.
nedan hittar du en stwg för steg instruktion hur jag gått till väga.
Du behöver
-Ett hjul som ska fixas (obviously)
-Nåt att pilla ut sten ur däcket med (jag använder en stoppnål)
-Ett elastiskt utfyllnadsmaterial, jag använder flytande latex, men silikon eller plastic elastic funkar garanterat också.
1 rulle vulktejp (per hjul) jag använder från jula 19 mm * 10 meter för 49:-
Börja med att rensa ur all sten ur däcket. terapiarbete deluxe!!! Görs med fördel itomhus då man skickar stenar åt alla håll och kanter.
När alla stenar du förmår peta bort innan du förlorar förståndet är borta är det dags att gå vidare till nästa steg.
Nu har jag torkat av däcket och ska fylla igen hålen, till det använder jag flytande silikon och en kniv som jag brer på den med.
Jag fyller igen hålen en bit i taget och låter latexen torka, så att det inte rinner ur hålen när jag snurrar hjulet
latex härdar fortare när der blir varmt och tålamod är en egenskap jag inte besitter så jag kör på med hårtorken för att snabba på processen lite.
När fyllnadsmaterialet härdat så är det dags för vulktejpen.
Vulktejp, eller vulkbandstejp är en gummitemsa på rulle, det ör inte något klister eller något sånt på det utan det är bara gummi. när man sätter fast gummit på hjulet så sträcker man ut gummit till dubbla längden och då startar nån form av härdningsprocess och lägger man gummit i lager så härdar det fast i de övriga lagren. kan inte förklara det bättre.
spänn ut och spänn upp tejpen på hjulet. tips kan vara att du sätter på tejpen åt rätt håll, i körriktningen så du "kör upp tejpen på hjulet"
spänn ut bandet så att det blir ungefär halva bredden från ursprungsbredden
efter aty du täckt slitytan på däcket kan du göra sidorna, denna petas in mellan däck och fälg sedan
fortsätt att tejpa jämt över slitytan
när täcket är ordentligt täckt och har ett par lager tejpar jag på ytterkanten på själva hörnet för att vara på det säkra att inte sido-gunmit släpper och sen tejpar jag lite extra på mitten av slit-ytan så att hjulet blir lite upphöjt i mitten.
När du kommer på slutet av tejpen så rover du bara av bandet (sista biten är härdad sen tidigare och jag litsr inte på att den fäster ordentligt så jag rev av den) så trycker du bara fast slutet med tummen.
sen är det dags för att fixa sidorna, jag klipper bort gummit nära kanten, sen tar jag en kökskniv och petat in kanten mellan däck och fälg, det är meckigt tills man får in snitsen på det.
Hjulet har testats utomhus, på värsta tänkbara underlag, (grusväg med små och stora vassa elakingqr till stenar) inte en endast liten sten lyckades få fäste. Jag återkommer med uppdatering om hur hjulet ser ut om ca 1 månad.
Nu har det gått lite tid och vagnen har använts regelbundet.
Slutsats, det funkar!
Men en sak av vikt är att härda däcket ordentligt, jag testade olika härdning på mina däck, det ena satt jag med hårtork och värmde 5 minuter hela varvet runt, (tog lång tid) det andra värnde jag bara upp, kanske 5-10 totalt. Det härdade däcket höll hur bra som helst, medans det som inte var det satte sig stenar i. jag pillade ut de stenarna som fastnat och härdade det däcket med, sen dess har även det däcket hållt perfekt.
Däck nummer 2 härdade jag inte med hårtork utan i kokande vatten. jag tog en liten kastrull med ca 5 cm vatten i som jag kokade upp, sen ställde jag ner däcket i kastrullen å lät det stå å "koka" i 5 minuter, sen vred jag så ny däckyta kom ner i vattnet, och lät ytterligare 5 minuter gå, sen körde jag så hela däcket runt.
tyckte det sättet va enklare än med hårtork.
så avslutar vi förståss med en bild på däck-ytan nu när lite tid gått :D