heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Tutorial steg för steg Vete-tofflor

Publicerad 2013-11-13 20:48:00 i Allmänt, Mina gratis mönster, virkat & sytt,

Här kommer en Step by step guide till hur jag syr mina Vete tofflor.
 
Steg 1.1 
Det första som behövs är ju självklart ett mönster.  För att få fram de olika delarna så behövs längden och bredden på foten, behöver inte vara helt exakt, men på ett ungefär, jag ska göra ett par i storlek 35-38 nånstans, så jag utgår från ca 23 i fotlängd och ca 10 i bredd. lägg på ca 3 cm i vardera riktning,  
 
 
Gör en rektangel i dina mått, 26 * 13 i mitt fall, runda sedan av hörnen så att det blir en oval, sedan tar du och smalnar av hälen lite så att den får en "fot form" Lägg till sömnsmån i önskad bredd.
 
 
Steg 1.2
 
Vik Mönsterdelen av sulan på mitten och dra en linje rakt över 1 cm nedanför (mot hälen), Gör sedan en mönsterdel som är likadan som toppen av sulan (mot tån)
Ta delen du just gjort och dela i tre delar, sätt sedan ihop de tre delarna som nedan med ca 1,5 -2 cm i varje glipa, rita en ny mönsterdel utifrån denna, på det här sättet får du samma "längd" på sidorna av sulan när toffeln sedan ska sys ihop, men du får lite mer höjd på tå-delen. så att det finns lite plats för foten.
 
 
 
 
 Steg 1.3
Mät längden på bakdelen på toffeln, enklast är att ta ett snöre och lägga utmed linjen på mönstret (innanför sömsmånen), du ska mäta från där "tådelen" startar.  Gör sedan en mönsterdel som är längden du just mätte + ca 2 cm (till sömmen på vardera sida) I mitt fall 29 (27 +2) cm. och sedan en lagom höjd, jag tyckte ca 6 cm kändes som en bra höjd på bakstycket, så med 1 cm sömsmån, så blir denna mönsterdel för min del  29* 14 cm.
 
 
 
Nu har du alla mönsterdelarna som behövs. I denna tutorial har jag använt mig av microfleece.
Skär ut dina mönsterdelar:
 
Sula 4 st
Framstycke 4 st
Bakstycke 2 st
 
Steg 2.1 
Lägg ihop dina sulor 2 och 2. Sicksacka runt om men lämna några centimeter uppe i tån (för att kunna fylla med vete)
 
Steg 2.2 (Att tänka på!!.  Om du använder någon form av "namnlapp" på ovansidan eller i sidan av toffeln, du ska ha 1 vänster och 1 höger fot, så tänk på hur du lägger delarna innan du nålar ihop och syr)
 
Ta resår (20 cm per toffel) och fäst i vardera sida på insidan på bakstycket.
 
Ta en del av framstycket.
Lägg bakstycket kant i kant.
Resår-kanten ska vara inåt som en båge, lägg sedan det andra framstycket ovanpå som ett lock, nåla fast och sy ihop med antingen overlock eller om du har vanlig maskin, sicksacka och sy en raksöm innanför.
Vik upp skon så har du "ovansidan" av toffeln klar.
 
 
 
Steg 2.3
 
Nåla ihop sulan med ovansidan, tänk på att ha koll på vänster och högersida (ursäkta tjatet, men jag har varit nära att göra misstaget och vill bara hindra andra från att göra det). Enklast att få det jämt är att nåla fast tå och häl först och sedan strecka ut sidorna och nåla fast mitten på sidorna och sedan succesivt nåla fast delarna.
 
 
Att overlocka sidorna är att föredra då det ger ett mycket proffsigare slutresultat men med vanlig maskin (jag använde det på denna tut då jag bara hade en rulle ljusblå tråd i min ägo.) men annars så får du sicksacka varvet runt (OBS! lämna öppet i toppen av tån på samma ställe som lämnades öppet på sulan)
 
 
Vänd runt toffeln och kolla att den ser jämn ut i kanterna och inte fått några konstiga hörn som petar ut. Korrigera eventuella fel och ta en ny titt.
 

 
Steg 3.1
Vänd sedan runt toffeln till avigan igen, Nu är det dags att fylla med vete. Jag använder helt vete från granngården (25 kg för ca 170 spänn). Fick tipset att man kan använda Linfrö om man vill och att man även kan ha i lite lavendel, om lavendel funkar att värma i Micro eller om linfrö håller värmen ordentligt har jag ingen erfarenhet av men det var ett tips som dök upp i "Vi sytokar" på Facebook.
 
Att fylla i vete i toffeln kan vara lite knepigt, det bästa tipset jag kan ge är att använda en spritspåse, jag har lyxen att vara gift med en kock så jag snodde en av hans engångspåsar som är av en lite stabilare plast. Men
annars kanske man kan göra en kon av papper och tejpa ihop. Ni löser det nog :p
 
 
Fyll sedan ca 1,5 dl vete i tån och 2,5 dl vete i hälen, om ni vill ha mer eller mindre får ni avgöra själva, men det är vad jag tycker är lagom.  Nåla skaka ner vetet så att det ligger ner mot hälen och nåla i fronten så att inte vetekornen smiter fram i tån när ni syr. Sicksacka utmed kanten och sy en raksöm innanför sömmen, se till att alla sömmarna får en snygg övergång så att det inte synns vart hålet varit.

 

Ta bort alla nålar, klipp bort lösa trådar, vänd runt toffeln till rätsidan.
 
VOILA!!! Dina vetetofflor är nu klara :)
 
Prova dig fram hur varma du vill ha dom, börja med 90 sekunder. 
 
När du värmer dina tofflor (eller vetekuddar)  ska du emellanåt ställa in ett glas med lite vatten i micron samtidigt, det gör att vetet återfuktas och värmen hålls bättre.
Vid varje värmning utan vattenånga dunstar lite av fukten i vetet och om det inte återfuktas emellanåt är risken att vetet blir för torrt, det kan då börja ryka och vill det sig riktigt illa kan vetekudden/tofflan fatta eld!
 
 
Om det är något som inte framgår av denna tutorial eller om det är något du inte förstår får du väldigt gärna meddela mig så kommer jag försöka reda ut det hela i sömnadsdjungeln.
 
Som vanligt när det kommer till mönster... Jag har gjort detta mönster själv, de sydda produkterna är dina egna och dessa får du göra vad du vill med. Om du vill dela med dig av mönstret, länka hit, när du lägger upp bilder på era alster får ni även också ge mig lite creds, då blir jag varm i hjärtat :) Ja ni vet själva vad som gäller, sunt förnuft räcker långt.
 
Ha det bäst
 
/Jennie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-23 19:27:28

Hej. Akut mönster till dina fina babyconverse. Hade börjat på men hittar de ej nu
Vh Åsa

Svar: http://heltvanligdag.blogg.se/2013/august/monster-till-virkade-babyconverse.html
det verkar som om blogg.se har strulta till nånting
heltvanligdag.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela