heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Mönster till virkade babyconverse

Publicerad 2015-05-30 15:49:00 i Mina gratis mönster, virkat & sytt,

  Nu har jag flyttat fram datumet på det här inlägget, så hoppas jag att alla som inte kunde få upp det här nu kan se det.... Ska se över vad som strular
 
 
Jag kommer att lägga ut mitt mönster här på bloggen.  Jag virkar en sko samtidigt som jag lägger upp mönstret så jag ber om ursäkt för att det tar tid och går stegvis. 

Mönstret är helt och hållet framtaget av mig och det har tagit mig timmar och en himla massa garn att komma fram till slutresultatet. Därför vill jag INTE att det kopieras å läggs ut (oavsett om ni gjort ändringar, ändrat språk etc etc, snälla respektera det. Den virkade skon får säljas, ges bort i present användas av era egna barn osv osv,  jag blir väldigt glad om ni ger mig en liten guldstjärna i kanten i samband med publicering av bilder:) maila mig gärna bilder på skorna när ni virkat ett par så jag får se resultatet (och lägga upp här) min mail: [email protected]  om ni har feedback (nåt ni inte förstår, anser kunna förbättras eller bara vill säga nåt i största allmänhet lämna gärna en kommentar)

Vill man dela mönstret så går det jättebra att länka till den här sidan/bloggen.

 

Garn : Flox (mark & katten)

om du vill använda ett annat märke så är Flox är
varufakta :
100% Bomull.
50 gram/nystan - 140 meter
Stickfasthet:
slätstickning 24 maskor / 32 varv = 10 x 10 cm.

 

Färg 1, (sula och skosnören och bakgrund på märket)

Färg 2, (färg på skon)

Färg 3, ( detalj på sidan av sulan "strecken")

Färg 4,  ( stjärna, eller vad du väljer att ha för symbol))

Virknålar: 2,5 & 3,5

 

TIPS!

Du måste virka ganska hårt för att det ska bli bra, annars blir skon sladdrig, tycker du det är svårt att hålla det "tajt" kanske det kam hjälpa att gå ner till 2,0 i virknål. 

STORLEKAR

om man gör startkedjan på 17 maskor (5,5 cm lång kedja)blir skon omkring 9 cm lång och 4,5 cm bred.  (storlek 3-6 månader)

ska du virka till nyfödd kan du på sista varvet av sulan göra vanliga FM istället för HST. då minskar storkeken något på både bredden och längden. är det till en liten bebis (vissa får ju mindre bebisar än andra)  så kan du minska startkedjan med 2 och sedan räkna bort -2 i beskrivningen (det blir bara på undersidan av sulan du behöver hålla koll påmaskantalet med utgång från kedjan)

Vill du virka med ett 4/8 garn så går det med, resultatet blir jättefint men det krävs lite mer jobb, du måste virka ganska tajt, gå ner till nål 2,0 eller 1,5 (vad du tycker är mest passande för dig. skon blir nättare (ca 4 cm bred) längden måste ökas på kedjan, 19 maskor på startkedjan ger en 8cm lång sko)

vill du ha en större sko i detta garn är den bästa lösningen att göra det sista varvet på sulan 2 ggr, (varv 5 blir v5-v6)

 

 

BESKRIVNING

 

Sula

Börja med färg 1 (färg på sulan, jag använder rosa i denna beskrivning med virknål 2,5 (eller vad du väljer att använda)  kedja 17 maskor, mät kedjan så att du får en lika lång kedja på nästa sko, annars finns det stor risk att du har två olika skor och det är ju inte så skoj, jag sätter även 1 markör i maska nummer 17 för att hålla reda på positionen. 

 

 
 

V1, Börja i 16:e maskan du gjorde i kedjan, dvs den andra maskan från nålen.  2 FM i 1. 14FM.  3 FM i 1. (Sätt en markör i de mittersta av de tre så är det lätt att hålla räkning etc) vänd på kedjan 14FM. 2 FM i 1.  Avsluta med 1 SM i den "17" maskan ( där den första markören sattes). 

 

V2. Börja med en luftmaska och sätt markör i denna. 2FM i 1. 15 FM. 2 FM i 1. 1 FM (flytta markören till den nya maskan) 2 FM i 1. 15 FM. 2 FM i 1. SM i Första LM du gjorde som markören sitter i.  

 

V3. LM (sätt markören i denna). 2FM i 2. 15 FM. 2 FM i 2, 1 FM (markera). 2FM i 2. 15 FM. 2 FM i 2. SM i första LM.

 

V4. LM (sätt markör i denna).2 FM. 2 FM i 1. 17 FM. 2 FM i 1. 5 FM. 2 FM i 1. 17 FM.2 FM i 1. 2 FM. SM i LM med markören. 

V5.  2 LM (sätt markör i den sista du gör). 2 HST. 2 HST i 2. 17 HST.  2 HST i 1. 1 HST. 2 HST i 1. 3 HST. 2 HST i1. 1 HST. 2 HST i 1. 17  HST. 2 HST i 2. 2 HST. SM i LM med markör.

 
Nu är själva undersidan på skon klar.  
 
Sulans sida
 
V6. Byt till virknål 3.5 (om du använda 2,0 när du gjorde sulan kan du ta virknål 3,0 här, anpassa med 1,0 från vad du har valt för nål). Sätt markören i förra varvets smygmaska. Gör smygmaskor hela varvet runt och avsluta i sista maskan (där markören sitter) det ska vara 60 maskor inklusive smygmaskan när varvet gjorts, om du tappat eller ökat en maska månstans (mina förklaringar är säkert inte de bästa och kan säkert lätt feltolkas) håll koll på hur många maskor du har och i de nästkommande varven ska maskantalet vara detsamma som det antalet du har här, i mitt fall är det 60 st.
 
 
 
V7.  Byt tillbaka till virknål 2.5 (eller den nål du valde att använda).  Börja med en LM och fäst markören i denna.   Virka sedan FM i yttre maskbågen hela varvet runt, avsluta med SM i den markerade LM.

V8.- V10 LM (fäst markören) virka FM varvet runt (i båda maskbågarna) håll koll på antalet maskor, avsluta med SM i den markerade maskan.

Klipp av och fäst garnet. 


 

Vik sulan på längden och mät ut mittenmaskan på tåspetsen.  Med den mittersta maskan centrerad plocka ihop 9 maskor.  Alltså 4maskor på vardera sida om den du plockat fram. 

V1.  
Virka 9 maskor ( dessa har du alltså redan gjort) längst fram centrerat på sulan. gör 2 SM i  nästkommande maskor (de efter där du virkade din nionde maska på sulans kant) vänd på arbetet.
 
v2.
Nu har du i insidan på skon framför dig.  virka 9 FM i de 9 FM på föregående varv. gör 2 SM i sidan på skon (börja i maskan som är närmast de ursprungliga 9) vänd arbetet. 
 
V3 - V?
virka 9 FM i de 9 maskorna du gjorde i föregående varv (alltså inte i smygmaskorna) gör 2 SM i sidan på skon, vänd arbetet, fortsätt tills du har önskad längd på tån. på sista varvet gör du bara 1 SM i sidan på slutet.
 
klipp av och fäst garnet.
 
 
Skosida
 
Då har vi kommit till sidan på skon.  
byt färg till den färg du valt ut till din sko, jag har tagit svart den här gången.
 
V1.- virka hela kanten utmed skon från "tå till tå"
 
 
 
V2-V5.
starta med 1 LM, FM varvet ut.
 
 
V6.- V13. LM hoppa över 1 maska, FM till slutet av varvet, avsluta med att minska 1 maska på 2 näst sista maskorna, så efter mindkning finns det 1 fm kvar på varvet att avsluta med (det finns fler sätt att göra minskningar  på, men vanligast är att man virkar ihop 2 st maskor, hur jag gör ska jag visa senare) ( -2 maskor totalt på varvet) 
 
klipp av garn och fäst.
 
 
 
"skon kan upplevas som "sladdrig" i det hör läget, det ger sig efter plösen och skosnören kommit på plats. "
 
Ränder på sulan
virka 2 ränder på sulan, den översta går i skarven mellan sulan och skosulan och den går hela varvet runt, den andra börjar där tån slutar och går runt till motsvarande plats på andra sidan skon.
 
fronten på skon kan man göra lite olika. här har jag följt samma "varv" hela vägen runt, om man vill ha ett lite "rundare" utseende kan man snedda hörnet något och på så vis ser tån rund ut. 

 Plösen

V1.

plocka upp 9 maskor i kanten av tån. avsluta med 1 LM

V2. - V11

*9 FM .LM*

V12.

minska 1 maska i början och 1 maska i slutet. (7)

klipp av och fäst garnet.

Kanter

nu är ju egentligen själva skon klar och ger ett ganska sorgligt intryck med skokanter som rullat ihop sig och inte alls ter sig som du tänkt dig, du tycker nog att den ser ganska sned ut. men nu ska vi inte stressa upp oss :)  först ska vi virka en ytterkant på själva "sko-delen"   börja på skons högra sida ( med tån pekande framåt i samma riktning som dina egna fötter) virka utmed hela sidan med FM,  när du gjort det gör du samma sak på plösen.  fast vänd skon emot dig (som om skor sparkar på dig)  och börja på din högra sida. 

om du är som mig som i princip tar i från tårna när du virkar så håller skon en ganska bra form av sig själv nu, virkar man lite lösare så kan skon fortfarande se lite ledsen ut. 

 

FIXA FORMEN

okay, så nu saknas ju bara märket och skosnörena. men skon behöver snyggas till lite först, det klokaste är ju att fukta skon och sedan fylla den med papper och låta den torka, men det tar tid och kräver tålamod, vilket är en egenskap jag inte besitter, så jag sliter fram strykjärnet (garnet är 100% bomull och klarar av lite strykning, använder du nån akrylblandning (personligen använder jag bara 100% bomull när jag gör saker till barn, men om jag nu inte skulle det så skulle jag nog ta den sega vägen utan strykjärn)) och drar på full ånga och mediumvärme och stryker skon.   Akta så du inte har för hög värme och bränner garnet. 

 

Märket på sidan


jag gör en lite annorlunda form på skon för jag tänkte göra en "Hello Kitty baby converse" men för att göra ett runt märke brukar jag göra en magisk ring, sen gör jag 9 fm, drar ihop cirkeln med en SM, sen på nästa varv gör jag *2FM i 1/ 1 FM* varvet ut avslutar med SM.
 
Brodera önskad figur på märket och sy fast på sidan, håll lite koll så du inte sätter det för långt bak, har sett mänga bilder på folks virkade skor där det sitter helt fel. det kan underlätta att sätta dit skosnöret först.
 
Skosnöret gör jag genom att göra en kedja på 120 med nål 2,5, sen gör jag ett varv med FM.
 
Trä i skosnöret och sen är skon klar. 
 
om du inte gjort två skor samtidigt så är det nu dags att börja med sko nummer 2.
 
 
 
 
jag hoppas du blivit nöjd med resultatet och att beskrivningen inte gett dig för mycket huvudvärk. Lämna gärna en kommentar och maila gärna en bild på dina skor till [email protected]  Har du frågor eller kör fast tveka inte att fråga.
 
Ha det bäst /Jennie
 
 
*
 
  

 

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2013-09-28 13:47:38

men gud vad kul, vad söta! Jag måste testa att göra ett par till min systers bebis som kommer i vinter!

Postat av: Skruttmärtha

Publicerad 2013-09-28 18:21:00

Tack, för den fina beskrivningen du delar med dej.
Vill testa och göra ett par till mitt lilla barnbarnsbarn som blir två veckor ung 29/9

Svar: Grattis till barnbarnsbarnet :) om det är nåt som inte verkar som det ska i mönstret får du säga till så får vi reda ut begreppen, det här med att skriva ett mönster som ska vara begripligt för någon annan än mig själv va betydligt svårare än jag trodde
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Carol Thuresson

Publicerad 2013-09-28 20:23:32

Tack underbara du för ett toppenfint mönster!! /Carol

Postat av: Nina

Publicerad 2013-10-04 23:08:44

Hej!
Till att börja med vill jag tacka för att du delar med dig av mönstret! ;)Jag saknar varv 2-3 på skosidan. Vill o kan du hjälpa mig?
hälsningar Nina

Svar: Hej Nina. Vad knasigt det kan bli. Det ska vara V2-V5 och inte V4-V5 efter, så FM hela vägen bara :) Jag ändrar felet i mönstret :) Hoppas dina skor blir fina och att mönstret inte är för svårt att första /Jennie
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Nina

Publicerad 2013-10-06 09:56:05

Hej igen!
Jag tror de blir toppen!! Superstort TACK för snabbt svar! Nu hoppas jag bara på att slutresultatet blir bra ;) Tror dock att det blir det. Ska påbörja kanten nu.. Gör båda skorna efterhand.
Hälsn. Nina

Postat av: Anna

Publicerad 2013-12-14 16:21:46

Söta skor! Hur menar du att man ska göra när man plockar ihop 9m? Hur många varv gör du här? Hur många m har du när du virkar sidorna av skon??
Jag provvirkade en sko men den blev inte alls lika fin som de du gjort.
Hälsning Anna

Svar: Hej Anna! Vad synd att din sko inte blev bra :(, det får vi försöka åtgärda, kan du skicka en bild till mig på [email protected] så kan jag försöka se hur det kan förbättras, vad det gäller de 9 maskorna så är det dåligt formulerat, det du ska göra är att du gör 9 nya maskor längst fram i tån, så utifrån mitten på framkanten i sulan så ska du mäta ut vart de 9 maskorna ska vara och centrera maska nummer 5 allra längst fram och virka alltså 4 på vardera sida om denna, hur många varv du vill göra är lite av en smaksak, men om tån strecker sig över 1 tredjedel av sulan så tycker jag det ser finast ut. Sidorna plockar jag upp maskor från den maskan på sidan som är allra närmast tån och sen avslutar jag varvet i motsvarande maska på andra sidan. säg till om du inte dörstår vad jag menar så löser vi det :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Marianne

Publicerad 2014-01-30 01:08:46

Jättefina! jag har själv virkat massor av dessa skor. Men hittade helt plötsligt ett mönster på stickade converse. och i min kundkrets har det blivigt mkt populärt. Marianne

Svar: hej Marianne, vad häftigt med stickade. det kanske man skulle ta och testa. Jag är inte riktigt någon hejare på att sticka men övning ger ju färdighet :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Helen

Publicerad 2014-02-15 23:36:52

Tack för ett grymt mönster!! Dom blev super:) men hur gör du kittymärket? Försökte kolla bilden men får inte riktigt till det. Har du lust att ge en beskrivning?

Svar: Hej Helen! Nu var det ju längesen jag gjorde dom skorna och kommer faktiskt inte ihåg exakt vilken teknik jag använde, men jag skulle jag göra ett märke just nu sådär spontant skulle jag nog göra "picots" till öronen. Jag skulle göra en magidk ring, sen göra några FM eller HST i den, som exempel säg,7 st, sen varvet efter så virkar du 2 maskor i varje i 4 maskor, sen i maska nummer 5 gör du 3 stycken LM, sen virkar du en FM i den första luftmaskan av de tre du just gjorde, gör en fm, i maska nummer 6 gör du 2 FM, i maska 7 gör du samma som du gjorde i maska nummer 5, dvs 3 st LM, i FM i den första LM du gjorde, sen en FM, avsluta med en smygmaska. det borde ge rätt form, lek lite med den lösningen så tror jag du hittar rätt :)
om det inte funkar så får du hojta till så plockar jag fram virknålen och testar mig fram jag med / Jennie
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Britt-Marie

Publicerad 2014-02-25 15:21:05

Bästa mönstret hitintills på babyconverse!! Har provat många! tack för att du delar med dig!

Britt-Marie

Svar: men ååh va snällt sagt ❤️ blir alldeles varm. Tack
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Jessica

Publicerad 2014-03-06 19:46:28

Hej, tack för detta underbara mönster! :) mkt lättare än andra online ja har tittat på.
Är på god väg med första skon..
Men, hur virkar ja på ränderna?

Svar: hej, ränderna är som "kedjestygn", svårt att förklara, men jag ska försöka. om du håller skosidan mot dig (insidan ifrån dig) ta garn till randen och håll garnänden inne iskon, för in virknålen från utsidan och dra igenom tråden (nystanet och trådänden ska fortfarande vara inne i skon, änden fästs inne i skon). ha nålen i öglan du drog igenom, stick ner nålen i sidan i maskan brevid ögla-sidan, dra upp en maska från garnet på nystanet och dra igenom "öglan" som du ursprungligen gjorde, du ska alltså nu ha 1 maska på nålen som går igenom öglan, stick ner nålen i sidan igen och hämta upp en by maska som du sen drar igenom maskan du hade på nålen. så i princip gör du luftmaskor med skosidan emellan. för att få det rakt och snyggt får man titta på strukturen på maskorna på sidan, så att man följer en rad varvet runt. sen fram i foten har jag sänkt ner själva randen lite för att jag tycker det ser snyggare ut, men det är en smaksak. hoppas den här struliga förklaringen hjälper, om inte så får du säga till så löser vi det :). ha det bra /Jen
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Anna PysselNabon

Publicerad 2014-04-04 11:30:59

Hej!
Vill kolla för säkerhets skull, använder du nål 3,5 till sulan och sedan nål 2,0 till resten av skon? Hittar inte att du byter tillbaka nål så jag kollar för att slippa riva upp sen :)
Anna

Svar: v6. byter jag från virknål 2 eller 2,5 till 3,5. på v7 byter du tillbaka till det du hade innan :) lite otydligt, ska uppdatera det så ingen missuppfattar :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Stina P

Publicerad 2014-04-06 19:31:38

Hej kan man köpa dina underbara stickade converse?
Undrar en som inte vill sticka själv.
Med vänlig hälsning, Stina

Svar: hej, jag virkar på beställning om det önskas :) 350:- plus frakt (54:- med Posten) maila mig på [email protected] vad du vill ha för färg och till vilken ålder barnet är alternativt storlek på fot så löser vi det.

/Jennie
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Linda

Publicerad 2014-05-09 19:58:55

Åh va glad jag blev när jag hittade detta mönster. Så snyggt när det är gjort på fm och inte hst. Har gjort första nu och blev jättenöjd! Tack för att du delat med dig!!

Svar: vad kul att du tycker om mönstret:) det är bara roligt att få dela med sig. Skicka gärna en bild till mig när du är klar, jag har en liten samling nu som jag tänkte lägga upp här i bloggen sen. /Jen
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-06-05 21:14:08

Tack, helt super!

Svar: \o/ :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Anja Åslund

Publicerad 2014-06-13 11:05:25

Hej, vilka bra mönsterbeskrivningar! Metodiskt och pedagogiska upplägg.
Jag har skickat ett tips till en syster som älskar att virka.

Svar: vad kul:) hoppas hon hittar hit
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Anna

Publicerad 2014-07-16 22:31:21

Bästa mönstret jag hittat men har en fråga. Får inte ihop det här:
V1, Börja i 16:e maskan du gjorde i kedjan, dvs den andra maskan från nålen. 2 FM i 1. 14FM. 3 FM i 1. (Sätt en markör i de mittersta av de tre så är det lätt att hålla räkning etc) vänd på kedjan 14FM. 2 FM i 1. Avsluta med 1 SM i den "17" maskan ( där den första markören sattes).

Innan jag vänder på kedjan så har jag ju gjort 2 fm+ 14 fm+ 3 fm= 19 maskor. När man sedan vänder skall man göra 14 fm+ 2 fm+ 1 sm= 17. Det blir ju två maskor över?
Vad gör jag för fel?
Tacksam för svar!
/Anna

Svar: Hej ANna, det är ett litet fel i mönstret som lyckades krypa in av misstag när jag skulle fixa stavfel, jag lyckades tydligen kopiera från en annan rad. Jag ska ta tag och fixa det :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Sanne

Publicerad 2014-07-17 09:37:24

Hej.

På V.3 när man virkar sulan står det att man ska göra 15 fm på ena sidan och 17 fm på andra sidan. Ska det vara så eller ska det vara 15 fm på båda sidorna?

Mvh Sanne

Svar: hej Sanne, jag rättade några stavfel för inte så länge sen, antagligen har jag lyckats med nåt då, jag kikar på det i morgon bitti. tack för att du meddelade mig :) och du har rätt, det ska vara samma på båda sidor, vågar inte säga om det ska vara 15 eller 17 just nu utan måste kolla diagrammet :) åter igen tack för info ❤️
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Anna

Publicerad 2014-07-17 21:47:11

Det har löst sig, tolkade mönstret fel :)

Svar: vad bra att det ordnade sig :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Josefin

Publicerad 2014-08-19 16:43:27

Hej! Jag tänkte försöka virka de här, superfina verkligen!! Men nu har Marks och Kattens gått i konkurs och jag kan inte hitta flox garnet någonstans, har du något förslag på annat garn jag kan använda istället?
Jättefina skor verkligen, de finaste jag hittat på internet! :)

Svar: oj, har ingen aning sådär spontant, Tilda borde vara likvärdigt i tjocklek, men det är ju inte 100% bomull så då kanske inte resultatet blir detsamma. Ska leta runt å se om jag kan hitta nåt
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2014-09-10 09:19:24

Hej!

Jättefina converse!!
Sitter och försöker virka ett par härhemma men fastnar lite..
På v2 när jag ska göra tådelen: när jag har vänt arbetet efter v1 och ska virka 9fm i de föregående 9fm, hoppar jag då över de 2sm jag gjorde? Jag får bara tådelen högre men inte längre in på skon, om du förstår hur jag menar..?

Vore jättetacksam för svar
Allt gott! :-)

Svar: ja hoppa över smygmaskorna, och virka de 9 maskorna från föregående varv. virka några varv på tån så kommer du se :) smygmaskorna i slutet av varje varv gör du i sidan på sulan vilket gör att "locket" fästs i sidan och på så vis viks över tån istället för uppåt. lite svårt att förklara då hela tån är uppbyggd efter att jag testat mig fram och inte efter nåt sätt som är "så som det ska virkas" enligt regelboken liksom. säg till om du kör fast så reder vi ut det :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2014-09-14 10:13:12

Hej igen!

Tack nu blev det bättre!
En till fundering.. När jag tittar på bilderna på dina skor så ser det ut som om din skosula är några varv högre? Har följt beskrivningen men mina är bara två varv från "smygmaskkanten".. Mina skor blir liksom plattare än dina som ser högre ut..
Hoppas det inte blev för snurrigt nu..;-)

Svar: dom är virkade exakt efter det mönstret som står i bloggen, den rosa svarta virkade jag i samband med att jag skrev ner hur jag gjorde. Har du missat ett varv eller ngt kanske?
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Ch

Publicerad 2014-10-09 00:27:32

Hej
Vad kostar 2 par skor till killar
3 1/2 mån
Christina

Postat av: jennifer

Publicerad 2014-11-17 17:38:58

hej! Jag har inte riktigt förstått v 1 på sidorna av skon. Så här står det
V1.- virka hela kanten utmed skon från "tå till tå"

Hur börjar jag och vad ska jag virka är det fm då?

Postat av: Anna

Publicerad 2014-11-28 14:00:38

Hej!

Jätte fina converse :) Har precis börjat virkat dessa och är färdig med sulan. Nu undrar jag måste jag byta upp i virknål när jag ska börja med sidan? Har nämligen ingen större nål, går det bra att fortsätta med samma??

Mvh Anna

Postat av: Mona

Publicerad 2014-12-17 14:26:53

Hej!
Kanonbra mönster! Lagt ut bild på mitt första par på Instagram, #sticksaxat
Glömde länka till dig men lovar göra det nästa gång:)
God Jul
Mona

Postat av: Marie-Louise

Publicerad 2015-03-01 11:27:29

Fantastiskt söta! Vad duktig du är!

Svar: tack :D
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Evelina

Publicerad 2015-03-05 03:10:55

Hej! Verkligen super söta converse! Jag har inte virkat sen jag var liten så är verkligen ivrig att komma igång! Men jag sitter fast. Jag refererar till kommentar 16 där ett fel i mönstret på sulan uppmärksammas. Jag kan dock inte se att du har rättat till det. :( skulle verkligen uppskatta om du fixade det eller svarade här hur man gör. Tacksam för svar! /Evelina

Svar: hej evelina, jag måste sätta mig ner och virka ett par själv för att se vad felet är, jag har inte gjort dom på så länge så kan intecpå rak arm säga vad som är fel, enda tipset i nuläget jag kan ge dig är att kolla på diagrammet, det är garanterat rätt :)
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-03 10:50:23

Vilket bra mönster du har gjort och delat. Tuuusen tack för det 😃 jag virkade ett par på beställning, tänkte lägga upp en bild på dem här men det verkar inte gå 😕 ...men hursomhellst så är jag supernöjd och jätteglad över ditt mönster.

Postat av: Sandra

Publicerad 2015-05-04 09:04:05

Tack för ett jättebra mönster! Virkade ett par i rött som blev riktigt bra!

Postat av: Ellinor

Publicerad 2015-05-22 13:10:56

Tack för ett superbra mönster, jag förstod precis allt!
Har provat att virka dessa säkert 5 gånger tidigare, men varit tvungen att lägga ner pga. krångliga beskrivningar. Men nu har jag virkat ett par som ligger på tork :)

Postat av: Linda

Publicerad 2015-08-28 09:52:40

Hejsan,

Tack för ett grymt mönster, jag är ny på detta och klarade det!

En fråga om den svarta randen runt om sulan, vilken typ av maska ska man virka?
#nybörjaren :)

Tack

Postat av: Anna

Publicerad 2015-09-10 23:02:49

Hej,jag håller på med ett par skor nu,och undrar från vilket håll man ska virka när man börjar med sidan? När jag virkat ett par rader på sidan kom jag på att utsidan av skon blir ju avigan😱ska det vara så?
Mvh Snna

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-10 23:27:59

Hej😀jag håller på med ett par skor nu,har gjort båda sulorna,men jag undrar från vilket håll ska man virka när man börjar med sidan? När jag virkar så kommer avigsidan utåt😳ska det vara så?
Mvh Anna

Postat av: Anna

Publicerad 2015-09-12 19:29:53

Oj råkade skicka två ggr😱😂

Postat av: Malin

Publicerad 2015-09-20 21:40:49

Vilka fantastiska convers. Virkar du på beställning

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-29 09:09:49

Hej. Efter v 10 står d att man ska plocka upp 9 maskor. Menar du man ska ha 9 maskor på virknålen? Sen att man ska virka 9 maskor. E det FM man ska virka då?

Postat av: Susanne

Publicerad 2015-11-27 22:47:35

Tack för att du delar med dig av mönstret. Du förklarar verkligen jättebra. Har testat virka efter ett annat mönster men det blev inte alls lika bra som efter din fina beskrivning. :-)

Postat av: Helen

Publicerad 2016-01-11 19:36:06

Hej!
Tack för ett välförklarligt mönster.
En undran,kanten som blir på sulan, ska den vara på rätan? Tack på förhand/ Helen

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-07 07:53:19

Virkningar för barn och jöra

Postat av: Marie

Publicerad 2016-12-21 11:49:08

Helt underbara baby convesrse! Tysen tack för att du delar med dig av beskrivningen <3 NU ska jag sätta igång med ett par till mitt 6:e barnbarn som kommer i februari <3 Åter igen Tack!

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-13 08:35:34

Med risk för att verka helt trög men är väldigt ny i virkvärlden så undrar jag i ex V40 står det bara FM , hur gör jag FM utan nån maska att gå in i?

Postat av: Helena

Publicerad 2017-04-26 09:22:44

Har du nån aning om garnåtgång?

Postat av: Lhinda

Publicerad 2017-10-23 22:36:15

Hejsan!
Vilket underbart mönster, tack snälla!
Dock undrar jag över strl i 6-12månader.. är dålig på d där.. kan du lägga upp eller säga hur o var man behöver lägga till maskor då?! 😀
Mvh
Lhinda

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-02-21 21:35:52

Vad betyder 2 fm i 2? Minskning?

Postat av: Annelie Nilsson

Publicerad 2020-04-18 11:05:48

Jätte söta converse då jag är ny på det här med med virkning förstår jag inte riktigt varv 2, 2fms i 1 15 fm 2 fms i 11 fms flytta markören och sedan 2 fms i1 15 fms osv vet inte hur jag rymmer allt på samma varv? Hälsningar från annelie

Postat av: Frida Milice

Publicerad 2021-11-20 19:05:46

Tack!! Såå läckra 😃 Gjort en och den blev så fin, dags att göra nummer två 👟 🧶

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela