heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Tutorial och mönster på babytossor

Publicerad 2013-11-22 13:18:00 i Allmänt, Mina gratis mönster, virkat & sytt,

Jerseyn jag använde till yttertyget var väldigt tunt och det gör att sömmen fram i tån ser ganska ful ut om man är super-petig, så om man vill använda en tunn jersey så ska ni tänka på att vara jättenoga med sömmarna så att de är jämna och fina, och att låta sömmen på fodret framme i tån vara inne i skon (där foten är) och inte mellan fodret och yttertyget.Hur som helst, nu kör vi.
 
Mönster finns att ladda ner >> HÄR <<
Du behöver material till yttertyg, foder och mudd.
 
 
STEG 1
 
Klipp ut delarna mönsterdelarna, mönstret är gjort för 6-7 mm sömsmån så om du inte vill ha bredare sömsmån så är det bara skära ut delarna, "mudddelen ligger inte med som mönsterdel, men bredden (den delen av rektangeln som sitter runt skon) är 18 cm, sen kan man ju anpassa höjden lite som man vill själv beroende på hur hög mudd man vill ha, jag gjorde min 18 * 17,5.
 
             
 
 
STEG 2

Sy ihop hälen på avigsidan på fot delen.
 
 
 
Steg 3
 
Att tänka på i detta steg!! 
Klipp hack i sömsmånen i tå och häl där det är "snäva svängar, annars blir sömmen bucklig och det syns tydligt genom tyget. 
 
Nåla ihop sula med ovansidan, Lägg markeringarna på samma ställe och nåla där plus en nål i bak i hälen, nåla sedan runt om så att skon blir jämn. Annars är det stor risk att skon blir sned om man börjar nåla på ett ställe och sedan nålar runt . Sy ihop delarna, på foderdelen ska du lämna öppet ca 2 cm fram i tån, det är genom detta hål du vänder hela kalaset sen.  Jag sydde på vanliga hushållsmaskinen och använde en fusk overlocksöm, det gick utmärkt på fleecen, men sen när jag gjorde det på den tunna jersen så typ kräktes jag lite och blev lätt illamående när jag såg resultatet så jag använde min älskade overlock istället.

 
Steg 4
 
Ta det tyg du valt till mudden, jag tog en jersey i samma material som skon fast i en annan färg, men interlock och mudd går minst lika bra.  Sy utmed kanten på mudden på avigsidan så att du får två cylindrar, placera dessa inuti skon med rätsidan mot rätsidan på skon (avigsidan på skon ska vara utåt, se bild)
 
 
 När alla delar är ihopsydda ska det su ut som nedan
 
 
 
Steg 5
Fäst alla trådar och dra igenom allt genom det lilla hålet du lämnade i tån på fleecefodret.
 
 
Steg 6
 Stoppa ner ytterskon (jerseyn) i foderdelen så att skon är ut och in, Om du vill kan du sätta några stygn i sömsmånen på ytter och innerdel, på så vis sitter delarna ihop och då kommer inte foderdelen följa med foten ut när man tar av skon. Sy ihop hålet i tån på fodret. Vänd skon rätt så att fodret hamnar i skon. 
 
Klart :D
 
 
 
 
 
Som vanligt så gäller sunt förnuft när det kommer till mönster:) DVS. om ni vill dela mönstret vill jag att ni länkar hit  och inte lägger upp det själva. Den sydda produkten är din egen, den får du göra vad du vill med, ge mig gärna creds på bilder osv, då blir jag varm i hjärtat <3
 
Alla mönster på den här bloggen är helt framtagna av mig och jag delar mer än gärna med mig, är det något mönster du själv känner att du saknar och tror kan vara nåt jag kan göra ett mönster på får du hojta till så ska jag se om jag kan göra ett.
 
Frågan dök även upp om huruvida dessa kanske är för kalla. Dessa tossor är mer anpassade för att ha på fossingarna vår/höst eller inomhus, ska du ha dom i åkpåsen, kortare turer i bilen (dvs kall bil etc etc) så skulle jag nog använda dubbel fleece i fodret. Eller ha sockor i tossorna.
 
Om ni har frågor, tveka inte att lägga en kommentar här eller maila mig på [email protected]
 
 

Ha det bra ute i vinterkylan.
 
Jennie
 

Kommentarer

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2020-07-19 11:09:42

Tack för att du delar med dig om dina sy kunskaper och mönster.
Tossorna blev bara så fina. Jag tänkte jag skulle ta och prova sy ett par då det kommer en vinter knodd.

Mvh Lisa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela