heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Jag lovar att det ska finnas inbjudningskort till alla!

Publicerad 2015-01-22 13:56:00 i Allmänt, Kidsen,


Det har gått ut kalasinbjudningar till ett stort antal barn på dotterns förskola, vilket är helt okay,
jag har full förståelse att man kanske inte kan bjuda alla barnen.
Flickan som ska ha kalaset är en de tjejerna som min dotter leker med väldigt mycket.
Det är en ganska sammansvestad grupp med tjejer som leker ihop dagligen,
de har hängt ihop som ett litet gäng sen början av förra terminen när dom började på den här "storbarnsavdelningen"

Tyvärr så fick inte min dotter någon inbjudan utan blev lämnad utanför,
hon blev väldigt väldigt ledsen, hon har nog faktiskt aldrig varit så ledsen nån gång förut faktiskt.
Alla barn i det här lilla gänget med tjejer som leker ihop dagligen fick en inbjudan men inte hon.
Hon förstår inte varför hon inte får vara med, hon undrar vad hon gjort för fel.
Igår grät hon sig till sömns och frågade varför alla andra tjejerna får gå på kalas men inte hon.
Förklaringen hon fått av flickan som har kalaset är att inbjudningskorten räckte inte så du fick inget.
I morse tittade min tös på mig med stora tårar rinnandes ner för kinderna och fick mig lova att när hon ska ha kalas så måste jag göra tillräckligt många inbjudningskort så det räcker till alla.
Självklart ska jag se till att det finns kort till alla, för ALDRIG!!!! att jag vill låta något annat barn
sitta i den här situationen där hon är nu. Och jag vill absolut inte att någon förälder
ska behöva uppleva den här absolut vidriga situationen. Att som förälder
försöka förklara det här för en liten förtvivlad 5-åring som inte försår varför hon är utesluten.

Jag har talat med föräldern i fråga och inser att alla har kanske inte så stor insikt i sina barns vardag,
Det kanske är mig en lyx att få höra min dotter berätta om allt som händer under hennes dagar och berätta
om alla olika barnen och vilka tokigheter dom hittat på.
Men enligt föräldern så har de aldrig hört talas om min dotter, vilket för mig bara är konstigt, min dotter leker med deras dotter varje dag, och dessutom så har deras dotter vid upprepade tillfällen frågat om hon kan få följa med oss hem och leka och jag har sagt varje gång att be din mamma ringa mig så ordnar vi det,
men föräldern i fråga har aldrig hört av sig.

Vad ska man göra för att förhindra att det här händer igen?

Ska det verkligen få gå till på det här sättet?
Jag är arg, ledsen, förtvivlad.

 

Nu efter att jag talat med föräldern så får min dotter självklart komma på kalaset, inte för att jag är så där jätteroad på att skicka dit henne, men jag får ju bita ihop och glatt berätta att min dotter är visst bjuden på kalas och förhoppningsvis kommer det senaste förtvivlade dygnet vara bortglömt.

Finns det fler små barn nu som undrar varför dom inte fick nån inbjudan till det här kalaset? Eller var det bara min dotter?

Pratar inte föräldrar med sina barn? 

 

Kommentarer

Postat av: Silke

Publicerad 2015-01-22 20:46:21

Åh, sånt här blir så hemskt :(
När jag var yngre hade jag alltid små kalas, men det var aldrib så att jag lämnade någon utanför. Alla som jag umgicks med fick komma!
Men att som förälder inte inse, som du säger, att barnen kan bli ledsna? Sen hoppas man ju att barnen berättar vad som händer på dagis dessutom!

Postat av: tommy

Publicerad 2015-01-22 20:48:18

usch vad tråkigt

Postat av: Emma

Publicerad 2015-01-22 20:51:04

Neej fyyy vad hemskt! Och vaddå att inbjudningskorten inte räckte? Dummaste jag har hört! Där känns det som föräldrarnas ansvar tycker jag att se till att det går rätt till..

När jag själv var 6 år var det en tjej i klassen som bjöd ALLA på sitt kalas förutom mig. Vi var inte kompisar och jag hade nog inte gått ändå, men som barn funderar man såklart då på varför man inte blev bjuden och vad man gjort för fel. Och den här tjejens mamma såg inte ens problemet, så där låg ju inte största problemet hos flickan i min klass :)

Men förstår att din dotter blev himla ledsen av det här, särskilt när dom är kompisar! Måste kännas jobbigt som förälder :(

Postat av: Hannah S.

Publicerad 2015-01-22 20:55:12

Åh vad hemskt för ett litet barn!
Minns när jag själv gick i förskolan så hade en tjej kalas och bjöd alla utom min bästa vän, gick då och frågade henne (haha rättfram som jag var..) varför inte hon hade fått en inbjudning? Dock fick jag inget ordentligt svar, har också hänt i lite liknande situation senare en gång med just samma vän att hon lämna
utanför men då gick jag bara till kalaset med presenten. Då var detta konstigt eftersom en av personerna som hade kalaset sade att min vän fick komma medan den andra som hade kalaset sade nej?! Tycker det är viktigt att bjuda alla och har alltid endast bjudit de närmsta eller alla.
Inte alls kul att känns sig utanför.

Postat av: Elina

Publicerad 2015-01-22 20:56:23

Jag uppfostrades till att aldrig lämna någon utanför på mina kalas heller, hemskt ledsamt att det blir så! Trots samhället så ska mina barn få veta vad som är rätt och fel i framtiden...

Postat av: Jenny

Publicerad 2015-01-23 09:08:47

Fy faaan på ren svenska.. Men alla föräldrar tänker inte som "du o jag" finns tyvärr föräldrar som tillåter bortval/mobbing.. Vet min väninna en gång skulle låta sin dotter ha kalas ihop med en annan tjej.. Den andra tjejen ville ej bjuda en från dagis o det va helt ok för hennes mamma.. Min väninna titta på den andra mamman o sa -JAG tillåter då INTE bortval o att hon inte ska få komma för att DIN dotter inte gillar just henne.. ALLA tjejer på dagis ska bli bjudna...

Postat av: Trees, mamma i London

Publicerad 2015-01-23 17:20:42

Usch jag blir så arg när jag läser sånt här. Det måste ha vart jättejobbigt att se dottern så ledsen för en sån sak!!
"Mild" mobbning, sorgligt nog startad av föräldrarna själva! Helt otroligt.

Postat av: Erika sytok

Publicerad 2015-02-10 17:07:27

men fy så grymt :( jag blev riktigt ledsen av att läsa detta. Skönt att hon får gå på kalaset ändå, men jag förstår att det inte känns bra i mamma-hjärtat ändå.

Postat av: Nilla

Publicerad 2015-02-10 17:29:55

Jag har jobbat i förskolan i många år. På alla arbetsplatser har det varit strängt förbjudet att dela ut inbjudningar till kalas på förskolan. Om man inte bjuder ALLA barn på hela avdelningen. Det är oproffsigt av förskolan att tillåta sådan här uteslutning. Det har varit lika på de tre förskolor mina egna barn gått på också. Så mycket tårar i onödan. Stackars barn.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-05 13:20:32

Men va? Här får man inte lämna inbjudningar till bara några. Vi bjöd in 29 barn och 24 kom. Det behöver intebli dyrt. Grabbens kalas kostade 1000:- för 24 barn och 7vuxna. Då fick barnen både marängsviss, korv med bröd, puttekulspåse,godispåse, läsk, kakor och chips. Onödigt mycket men det va enligt föräldrar de roligaste kalas barnen varit på och välplanerat (planerade dagen innan) så när grannbarnen kom va dem så välkomna att äta och leka. Oansvarigt av pedagogerna och föräldrarna. 😞

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-02 23:54:24

Inget kul

Postat av: Tommy Göranson

Publicerad 2016-10-13 09:05:37

fyyyyyyyfaaaaaan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela