heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Igår va det väldigt nära att min lilla tös dog på grund av en napp :(

Publicerad 2014-05-15 14:21:00 i Allmänt, Kidsen,

Igår eftermiddag var det nära att min 1-åriga dotter Lily dog. En napp gick sönder och det höll på att gå riktigt riktigt illa
 
 
 
Jag stod i köket och fixade undan disken, från vardagsrummet hör jag ett ljud jag inte kan identifiera så jag går ut dit. Där får jag se min 1-åriga dotter ligga på golvet, hon är alldeles blå i ansiktet, det ser alldeles onaturligt ut, hon var inte bara blå i ansiktet, det var näst intill mörkblått mot lila, jag har aldrig sett något liknande, hon hade en stirrig blick som bara har ett uttryck, TOTAL PANIK. hennes små armar och ben viftar helt vilt i snabba ryckiga små rörelser, det såg ut som någon form av epileptiskt anfall. Jag måste ha sprungit fram till henne och lyft upp henne, lutat henne snett nedåt och framåt och dunkat henne i ryggen, ut ur munnen for en liten oval plastbit, den for som en projektil över hela vardagsrummet. Jag kommert faktiskt inte riktigt ihåg händelseförloppet sådär jätte-exakt utan försöker på något sätt lägga informationen till rätta bland mina små grå.... det vill inte riktigt landa för mig , det ända jag minns med klarhet är att jag såg henne där på golvet och sen att plastbiten kom farandes med en näst intill onaturlig hastighet. Jag satt efteråt mitt på golvet med min gallskrikande dotter i famnen, Mina tårar rann, rann av rädsla för vad som kunde hänt, och av rädsla för vad som faktiskt hade hänt, och i ren lättnad att allt gått bra. Jag försöker på något sätt sortera det hela i tankarna men synen av henne där på golvet, den bilden är otäckt klar, varje gång jag stänger ögonen så ser jag den där synen framför mig. Min dotter höll på att kvävas på grund av en förbannad nappjävel som gått sönder. Ilskan kommer i vågor, jag är så otroligt tacksam för att min dotter är i livet idag. Jag inser ju att den här händelsen kommer följa med mig för all framtid, jag hoppas verkligen att det aldrig kommer hända något annat barn någonsin!!!!  
 
Det som hänt med nappen var att den ovala delen på framsidan (den med en liten bild på) hade lossnat, jag vet inte hur eller varför och det är egentligen oviktigt hur själva biten lossnade, men jag kan tänka mig att hon suttit och bitit på nappens baksida eller nåt, hon håller på att få tänder så hon är som värsta bit-monstret på allt just nu. Det kvittar egentligen hur, en napp ska ju tåla en 1-årings behandling tycker man ju. Nappen var bara några veckor gammal och jag brukar regelbundet se över napparna just på grund av att jag är så rädd att själva gummigrejen som de suger på ska lossna, att andra sidan skulle trilla av har aldrig ens varit nåt jag funderat på, en napp ska ju vara säker liksom. Hur som helst så har hon lyckats få loss den där framdelen å nåt vänster och sen lyckats få ner den i halsen. Ljudet jag hade hört måste ha kommit från en rotting-korg som vi har filtar i, det var när hon sparkade mot den som det kom ett regelbundet något av ett frasande ljud från rottingen. Att kvävas verkar inte vara något som hörs, för hon var vad jag kan minnas helt tyst.
Nä fy fasiken, nu åker samtliga nappar ut ur det här hemmet, jag har beställt hem helgjutna nappar nu som det inte finns några delar som kan ramla loss på! Ungarna lär väl tycka att dom är pest, fula som stryk är dom med, men det struntar jag i, det är antingen dom eller ingen napp alls som gäller, vad det mig angår får dom gärna sluta med napp hela högen, ingen skulle bli gladare än jag!
 
Hur som helst, om du har barn eller nån i din omgivning som använder napp, se till att dom använder en napp utan "front" det finns såna som har en ring eller nåt istället. Enligt napptillverkaren så ska inte det här kunna hända, och händer det så är det väldigt sällsynt. 
Vad svarar man på det? Jo det hände en grej.... väldigt sällsynt, men det hände.
 
Jag har varit i kontakt med tillverkaren som för övrigt har skött hela ärendet väldigt dåligt, jag blev till en början bortviftad och bads fylla i ett formulär och välja om jag ville ha en värdekupong eller en ny produkt som kompensation......, Jag skiter så in i helsikes fullständigt i nån jäkla kompensation, jag vill inte ha nån över huvudtaget, jag är glad över att min dotter lever, det räcker för mig, Jag ville belysa en händelse och nånting som  kunde vara farligt för andra barn och kände att jag inte fick något som helst seriöst gensvar från tillverkaren. Så då lade jag ut det på min facebook och där delades händelsen vidare, jag misstänker att vår handling blev lite obekväm för helt plötsligt så ringde makens telefon och en tjej som då arbetar för tillverkaren beklagade sig om hur hemskt allt var och att det är ju av största vikt att nappen skickas in så att de får kolla om det är konstruktionsfel på nappen, jag HOPPAS att det är konstruktionsfel på den, för annars är det väldigt många småbarn som kan råka illa ut, för om Lily som är i princip tandlös (1 tand som kommit upp till hälften och 2 st som precis brutit igenom) kan tugga tillräckligt hårt på plastfronten så att den trillar lös då kan nog de flesta ungar klara ut att göra detsamma.   Spontant känner jag att samtliga nappar av den här modellen där det sitter en plastbit fram som ett lock ska tas bort från sortimentet oavsett märke, sen får de helt enkelt konstrueras om så att alla delar i nappen är större än vad som kan klassas som risk för kvävning, att ha en oval plastbit som är perfekt utformad för att fastna i halsen är vansinne!
Så om ni har barn med napp, kolla era nappar ordentligt och om jag var du så skulle jag ta bort alla nappar i den modellen, iallafall om de ska användas när man inte tittar på barnet. 
 
 
Jag har fem fantastiska barn och en underbar make, dom är mitt liv, utan dom vore inte livet värt att leva.
 
 

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2014-05-16 10:30:19

Fy vad otäckt!!!! Min bror höll på att kvävas när han var liten av en limpmacka bit! Kommer ihåg hans blålila ansikte! Ja det följer en hela livet! Blir så förbaskad när tillverkarna inte tar sitt ansvar:( kram

Svar: mm, tack o lov så lyckades jag efter lite envishet få gehör hos Mam till slut, så de uppmanar alla med felaktiga nappar (det har dykt upp fler efter att jag påtalade det på facebook) att skicka in dom så de verkar ta det på allvar. Det här kommer absolut förfölja mig för alltid, jag hoppas verkligen att det aldrig någonsin inträffar igen för någon någonsin.
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: Maria

Publicerad 2014-08-25 17:52:19

Hamnade på din blogg av en händelse då jag googlade efter information om att trycka tyg själv. Jag blev helt kallt när jag läste ditt inlägg om nappen. Hittade nämligen min 1,5-åriga dotter död i sin säng i slutet av maj. Orsaken vet man inte, hon har av någon anledning slutat andas, varför vet man inte, det var dock inte pga kvävning. Förstår verkligen paniken du fick när du hittade din dotter... Har precis fött en son och är orolig för att det mesta ska kunna hända honom, har dock inte oroat mig för nappar förrän nu... Vad är det för nappar du bytt till istället?

Svar: åh men hjälp, jag beklagar verkligen verkligen sorgen!!! Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå vad du går igenom!!!! Samtidigt måste jag ju även gratulera dig till din son. Jag köper helgjutna nappar nu från babyland.se finns i både silikon och latex. Dom heter chicco gomotto. http://www.babyland.se/sok/?q=gomotto

/Jennie <3
heltvanligdag.blogg.se

Postat av: https://bumss.xyz

Publicerad 2021-09-23 05:31:09

Hey There. I found your blog using msn. That is an extremely well
written article. I'll make sure to bookmark it and come back to learn more of your helpful information. Thanks for the post.
I will certainly comeback.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela