heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Förminska ett sy-mönster

Publicerad 2014-06-24 09:48:46 i Allmänt, virkat & sytt,

Jag fick ett infall att sy en långärmad tröja till min dotter "modell baseball-tröja" och ända mönstret jag har är i storlek 134. min dotter har storlek 74 men växer så det knakar så det jag behöver är en tröja i storlek 80. Då hennes mått som storlek 74 stämner bra överens med Polarn och pyrets måttguide så tänkte jag att jag använder måtten i storlek 80 därifrån. nu ska jag alltså försöka minska ett mönster i storlek 134 till storlek 80, 

Wish me Luck!!


Mönstret heter Pitcher och är ur tidningen Ottobre 1/2013. 



Uppdayering kommer snart (uppdaterar allt eftersom arbetet fortskrider)


har nu börjat på första framstycket och det ser lovande ut,  


för atg ta det lite steg för steg hur jag gör tänkte jag ta det "stegvis" på nästa.

jag använder genomskinlig plast som jag lägger ovanpå mönstret. Jag tejpar fast det i bordet så det ligger stadigt


Sen lokaliserar du mönsterdelen du ska förminska. i mitt fall grön del 2. 

När du hittat rätt så får du titta hur själva mönstret är ritat, då kommer du se att på vissa delar så ökas mönstret med exakt samma avstånd på varje storlek, där kan man hitta "ställen" som går som en linje,  dessa märker du ut med en linje.





(ignorera kladdet från pennan, går över till kulspetspenna istället :/ )


påframstycket märker jag ut på fyra ställen, axelspetsen.  halskant mot axel, armhålans botten och sen hörnet i utkanten (mitt fram är alltså ibte markerad.
sen är det "bara börja förminska"  hur jag förminskar är ganska simpelt, jag ska reducera mönstret 9 storlekar, för att få ett hyffsat hun över hur mycket alla dessa storlekar är så har jag tagit det avstånd (vi tar axeln i detta fall)  som använts tidigare. 
i detta fall 7 mm. (se vart jag mäter, 0-7 mm, dvs mellanrummet mellan linjerna högst upp på axeln) sen tar jag detta avstånd * det antalet storlekar jag vill minska (9)  då ger det summan 63 mm.  därefter ritar jag en ny linje 63 mm nedanför den minsta storleken (i detta fall 134) 




sen är det bara ta alla "avståndspynkter som är regelbunda och rita ut nya linjer på samma sätt. de linjerna jag ritade ut först (de 4) ger riktpunkter, i fallet ocan bredden på axeln och punkten för vart halslinjen börjar.

~~~~~~~


Bakstycket är klart. Upplever ärmhålan som stor, men det är ingen panik, kommer antagligen behöva justera måtten lite här och där (9 storlekar mindre är ju en ganska rejäl minskning)

Nu ska jag ge mig på ärm-delen

Efter jag förminskat ärmen så ser jag tydligt att den är ganska bred, men efter att ha jämfört med andra mönster i "jack-modell" så ser jag att bredden är den samma som andra i samma storlek, möjligtvis att den kan tas in en centimeter i vardera sida, dessutom så är ärmen lite kort, så jag kommer förlänga den något, detsamma gäller längden på hela tröjan, den kommer även den förlängas lite, jag misstänker att det har att göra med proportionerna på en 1-åring jäntemot ett barn som har storlek 134 :) förminskar man ett mönster 2-3 storlekar så tror jag inte det borde behöva justeras.





Jag förlängde ärmen med ca 2,5 cm och jag minskade även bredden med 1 cm på vardera sida. nu ska ärmen justeras på själva fram/bakstycket så det passas ihop, jag har märkt ut vart mitten är på ärmen och mäter sidorna genom att lägga ett måttband på högkant.

sen är det bara mäta ärmhålen i fram och bakstycken, justera på ärmar och på framstycken tills det stämmer överens med längden.  

Jag ritade upp även mudd-delar (dessa var samma längd oavsett storlek och vad jag tyckte för breda för en storlek 80) och anpassade bredden på dessa efter eget tycke. det finns även en mönsterdel mitt fram i knappraden som jag anpassade så denna har samma bredd som mudden i nederkanten på jackan. nu är det bara till att sätta igång med tillverkning så får man se om det gick att förminska så många storlekar på det här sätter :D



Nu är jackan sydd och den blev som en riktig karamell om jag får säga det själv :) Min 5-åriga tös Molly har lämnat in en omgående beställning på en jacka till sig i storlek 116, så det är bara till att blrja om och rita mönster :p






Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-15 22:16:35

Super fin!

Postat av: Anitha

Publicerad 2015-04-25 15:51:44

Verkligen duktigt av dig. Oerhört kul när man lyckas så perfekt. Trevlig blogg att läaa.

Postat av: Kalle

Publicerad 2017-06-05 21:11:57

Verkar jäkligt rörigt men det blev ju fint.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela