heltvanligdag.blogg.se

Vi är en helt vanlig familj i en helt vanlig förort. Vi bloggar om helt vanliga saker, en helt vanlig dag.

Ljusa havrebollar

Publicerad 2013-07-28 01:26:00 i Allmänt, mat & bak,

När vi gjorde vaniljglass här om dagen så la vi vaniljstången som vi använt i en burk med socker för att göra vaniljsocker. Idag öppnade jag locket på burken och möttes av en helt underbar sockrig vaniljdoft och jag kände att jag bara måste använda det till nåt. Jag beslutade mig för att göra såna där ljusa havrebollar med cocos på. Jag har gjort dessa ett par gånger och receptet från början kom från en gammal kokbok som jag hade för evigheter sedan, sen har jag under årens gång finjusterat det lite för att få dom som jag vill :)



Recept - Ljusa Havrebollar

250 g smör
3 dl socker ( jag använde mitt socker med vaniljsmak, har du inget sådant kan du tillsätta ca 3 tsk vanilinpulver istället)
10 dl havregryn
1 msk kakao
1 dl ljummet kaffe
Cocosflingor

1- Blanda smör och socker (+ vanilinpulver om det ska användas) kraftigt i några minuter ( jag använder degblandare, men elvisp med degkrokar funkar nog bra också, har man vanlig elvisp är nog risken stor att allt sätter sig i själva visparna).

2- Tillsätt havregryn, kakao och ljummet kaffe. Blanda i några minuter till (4-5 minuter brukar va lagom)Smeten ska bli alldeles slät.
3- Tvätta händerna ( ska alltid göras innan du ska fingra på det du tillagar)och forma sedan bollar som rullas i cocosflingor. Ställ sedan bollarna i kylen och låt dem stå ca1 timme i kyl innan servering.

Tips!- Degen är väldigt kletig och klibbig direkt efter blandningen, vill man kan man ställa den svalt en stund innan man formar bollarna, då är den mycket fastare.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela